UM Ruda Śląska: Od 12 lipca kasy w urzędzie zamknięte
Od 12 lipca mieszkańcy będą musieli zmienić swoje nawyki związane z regulowaniem opłat w Urzędzie Miasta. Kasy przestaną funkcjonować, ale w zamian pojawią się nowe, wygodne metody płatności. Jakie zmiany czekają mieszkańców i jakie korzyści przyniesie to dla urzędu? Przeczytaj szczegóły poniżej.

Likwidacja kas w Urzędzie Miasta i nowe metody płatności

12 lipca o godzinie 12:00 kasy Urzędu Miasta przestaną działać. Od tego momentu wszelkie płatności będzie można dokonywać przelewem bankowym, na poczcie, a także za pomocą urzędowych opłatomatów oraz aplikacji mObywatel, w której dostępna jest opcja płatności BLIKiem.

Decyzja o zamknięciu kas wynika z malejącej liczby transakcji realizowanych w ten sposób. Jak podkreśla Ewa Guziel, skarbnik miasta: „Z funkcjonowaniem kas wiążą się spore wydatki. Tymczasem z roku na rok maleje liczba dokonywanych w nich transakcji. W 2023 roku było ich o ponad 40% mniej niż pięć lat wcześniej”.

Zmiany w liczbie transakcji i ich wpływ na decyzję o zamknięciu kas

W 2018 roku kasy Urzędu Miasta obsłużyły 111 248 transakcji, z czego 100 458 było gotówkowych, a 10 790 bezgotówkowych. W kolejnych latach liczba transakcji systematycznie malała, aż do 64 280 w 2023 roku, z czego 35 359 stanowiły transakcje gotówkowe, a 28 921 bezgotówkowe.

Pomimo spadku liczby transakcji, koszty utrzymania kas nie maleją, a wręcz przeciwnie, można się spodziewać ich wzrostu. Jednocześnie rośnie liczba możliwości dokonywania płatności bez konieczności wychodzenia z domu. W przypadku podatku od nieruchomości oraz „opłaty śmieciowej” można korzystać z przelewów bankowych oraz płatności BLIKiem przez aplikację mObywatel.

Reorganizacja przestrzeni w Urzędzie Miasta

Pomieszczenia, w których do tej pory znajdowały się kasy, zostaną zaadaptowane na potrzeby Wydziału Komunikacji. Dzięki temu polepszy się komfort obsługi osób załatwiających sprawy urzędowe. Osoby, które do tej pory obsługiwały kasy, zostaną przydzielone do innych zadań, co pozwoli na zwiększenie efektywności realizacji obowiązków urzędowych.

Nowe rozwiązania dla mieszkańców

Podatki i opłaty lokalne najłatwiej będzie uregulować za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Alternatywnie, mieszkańcy mogą odwiedzić placówkę bankową lub pocztową. W Urzędzie Miasta dostępne będą opłatomaty, które przyjmują płatności zarówno gotówką, jak i kartą.

Obecnie w magistracie działają dwa opłatomaty – jeden w budynku przy placu Jana Pawła II 6, a drugi przy ul. Piotra Niedurnego 46. Umożliwiają one wniesienie szeregu opłat komunikacyjnych i skarbowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz kilku innych płatności. W związku z likwidacją kas uruchomione zostanie dodatkowe urządzenie w budynku przy placu Jana Pawła II, a katalog dostępnych płatności zostanie rozszerzony.

Wsparcie dla mieszkańców w okresie przejściowym

W początkowym okresie po wprowadzeniu zmian osoby korzystające z opłatomatów będą mogły liczyć na dodatkowe wsparcie. Jak zaznacza Liliana Moskała-Zydra, sekretarz miasta: „W Biurze Obsługi Mieszkańców dyżurować będzie pracownik, który nie tylko pomoże przy obsłudze urządzeń, ale także będzie mieć dostęp do systemów finansowych z możliwością sprawdzenia szczegółów zobowiązań”.

Wykaz rachunków bankowych Urzędu Miasta

Dla przypomnienia, oto wykaz rachunków bankowych Urzędu Miasta:

  • 21 1050 1214 1000 0023 5886 9689 - podatki (od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportu, od posiadania psa), opłata eksploatacyjna, opłaty skarbowe
  • 28 1050 1214 1000 0010 0119 7035 - wydawanie prawa jazdy, legitymacji instruktora i kart parkingowych, opłaty dotyczące rejestracji pojazdów, zezwolenia na sprzedaż alkoholu, opłata produktowa, licencja na przewóz (osób, rzeczy, taksówkę osobową) i egzamin TAXI, zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne, opłaty geodezyjne, mandaty karne kredytowe nałożone przez Straż Miejską, zakup materiałów przetargowych, dziennik budowy, wieczyste użytkowanie gruntu, najem, dzierżawa, trwały zarząd, sprzedaż (dotyczy gruntu stanowiącego własność Miasta)
  • 32 1050 1214 1000 0022 6874 3784 - udostępnienie danych osobowych, wieczyste użytkowanie gruntu, najem, dzierżawa, trwały zarząd, sprzedaż (dotyczy gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa)
  • 54 1050 1214 1000 0022 2877 4150 - zajęcie pasa drogowego, reklamy umieszczone w pasie drogowym
  • 90 1050 1214 1000 0023 6920 7580 - gospodarowanie odpadami komunalnymi

Mieszkańcy mogą również dokonywać płatności na indywidualne numery konta.


Źródło: UM Ruda Śląska