Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami wysyłanymi przez oszustów, podszywających się pod firmy kurierskie. Emaile o treści "Dostawa nie powiodła się" zawierają szkodliwe linki, a celem oszustów jest kradzież pieniędzy z naszego konta bankowego. Apelujemy o ostrożność i zachowanie zdrowego rozsądku.
Phishing - to rodzaj oszustwa, polegający na podszywaniu się pod różne strony, osoby i firmy w celu wyłudzenia Twoich danych – np. loginu i hasła, numeru karty płatniczej, numeru CVV karty, numeru dowodu osobistego, numeru PESEL i różnych innych newralgicznych informacji. Wszystkie te dane mogą posłużyć do kradzieży Twoich pieniędzy, tożsamości, a nawet oszukiwania innych w Twoim imieniu.
Oszuści modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd. Podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają email z informacją, że dostawa oczekiwanej przesyłki nie powiodła się. Osoby, które faktycznie oczekują paczki mogą niczego nie podejrzewać. W wiadomości podany jest link, który, rzekomo prowadzi do chatu z konsultantem.
Przede wszystkim nie powinniśmy otwierać linków otrzymanych przez nieznane nam osoby. A jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy. Czytajmy też dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy.
Apelujemy o ostrożność!
- Spójrz na język wiadomości. Oszuści często nie używają polskich znaków, a także robią błędy ortograficzne i stylistyczne.
- Zanim otworzysz przesłany link, przeczytaj dokładnie, jaki adres strony jest w nim zawarty.
- Nie zapisuj załączników pochodzących z nieznanych źródeł.
- Nie loguj się do bankowości elektronicznej z poziomu stron, do których nie masz zaufania.
- Zweryfikuj, czy otrzymana wiadomość rzeczywiście pochodzi np. od firmy kurierskiej, która ma dostarczyć Twoją przesyłkę.
- Sprawdź dokładnie wszystkie dane przed wykonaniem jakichkolwiek płatności w Internecie.