W Rudzie Śląskiej już po raz szósty ruszyła akcja „Dzwonię i jadę”. Rudzcy seniorzy mogą korzystać z bezpłatnego dojazdu do przychodni, gabinetów specjalistycznych, urzędów, domów kultury czy sklepów. Projekt prowadzi Fundacja „Aktywni My”, a miasto przeznaczyło na ten cel prawie 149 tys. zł. Do tej pory z bezpłatnych przejazdów skorzystało już ponad 9300 osób.

- Od samego początku akcja „Dzwonię i jadę” cieszy się zainteresowaniem najstarszych mieszkańców naszego miasta – podkreśla Anna Krzysteczko, wiceprezydent Rudy Śląskiej. – To najlepszy dowód, że tego typu inicjatywy w Rudzie Śląskiej są bardzo potrzebne i mam nadzieję, że będzie ich coraz więcej, a to za sprawą prężnie działających rudzkich organizacji pozarządowych – dodaje.

Z bezpłatnych przejazdów na terenie Rudy Śląskiej można skorzystać od poniedziałku do piątku w godz. od 7:30 do 14:00. Akcja potrwa do końca roku z wyłączeniem miesięcy wakacyjnych (lipca i sierpnia) i skierowana jest do mieszkańców Rudy Śląskiej, którzy ukończyli 60. rok życia.

- Osobom starszym często trudno jest przemieścić się do przychodni, szpitala, urzędu, kościoła czy nawet na zakupy, basen, do ogródka. Rodzina takiej starszej osoby też nie zawsze jest mobilna, dlatego służymy pomocą i zawozimy naszych seniorów wszędzie, gdzie potrzebują i nie stosujemy żadnych ograniczeń co do punktów docelowych – tłumaczy Kornelia Pogoda z Fundacji „Aktywni My”, koordynatorka projektu. – Organizujemy także przejazdy grupowe w dni wolne, na przykład na koncerty, pikniki, różne imprezy plenerowe, z których mogą skorzystać organizacje działające na rzecz seniorów – dodaje.

Zapotrzebowanie na przejazd można zgłosić telefonicznie pod nr tel. 661 217 743 lub mailowo:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Jednak należy pamiętać, żeby zrobić to nie później niż dwa dni przed planowanym terminem wyjazdu. Potrzebę transportu może zgłosić zarówno osoba bezpośrednio zainteresowana, jak i rodzina, a także przedstawiciel instytucji czy placówki opiekującej się seniorami. Koordynator, który będzie przyjmował zgłoszenie, zapyta o podstawowe informacje niezbędne do wykonania usługi (imię i nazwisko, adres oraz trasę, której ma dotyczyć przewóz).

Również opiekun osoby starszej lub niepełnosprawnej może bezpłatnie skorzystać ze wspomnianej usługi, ale jego obecność należy też wcześniej zgłosić przedstawicielowi fundacji. Zgodnie z ustaleniem we wskazanym dniu po zgłaszającą się osobę podjedzie zielony bus oznaczony logo projektu. – Zapewniamy usługi również osobom wymagającym transportu specjalistycznego, które poruszają się na wózku lub potrzebują podprowadzenia. Informację o takiej potrzebie również należy przekazać przy zgłoszeniu – mówi Kornelia Pogoda.

Projekt „Dzwonię i jadę” został zainicjowany w 2016 roku dzięki funduszom Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Kolejne edycje projektu dofinansowane były z budżetu miasta na łączną kwotę ponad 300 tys. zł. W 2020 roku dofinansowanie pochodziło z Rządowego Programu ASOS 2020. Do tej pory z bezpłatnych przejazdów skorzystało już ponad 9300 osób. W 2022 roku koszt realizacji zadania wynosi w sumie 151 784 tys. zł, z czego dotacja z budżetu miasta wynosi 148 764 tys. zł z programu Aktywizacji Osób Starszych.

„Dzwonię i jadę” to nie jedyny projekt realizowany przez Fundację „Aktywni My”. Organizacja, która ma swoją siedzibę w dzielnicy Kochłowice, przy ul. Tunkla 1 prowadzi Punkt Pomocy Rzeczowej i Sklep Charytatywny. W miejscu tym można otrzymać potrzebną rzecz, od ubrań po środki higieny, jak również zostawić coś, co mogłoby się komuś przydać. Dodatkowo angażuje się w takie przedsięwzięcia, jak wspólne strojenie choinki na kochłowickich plantach czy też akcje krwiodawstwa w różnych punktach miasta. Zajmuje się także promowaniem idei wolontariatu oraz aktywizacją osób starszych. Obecnie aktywnie wspiera również uchodźców z Ukrainy.