Policja to instytucja, w której nie tylko pracują osoby, noszące mundur. To także miejsce, gdzie zatrudnieni są pracownicy cywilni. 11 listopada, to szczególna data, nie tylko ze względu na rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Tego samego dnia obchodzimy Dzień Służby Cywilnej, podkreślając tym samym znaczenie roli służby cywilnej i administracji państwowej. To oni, obok mundurowych, poprzez ciężką pracę poprawiają skuteczność działań Policji, budując jej profesjonalizm.
Większości osób Policja kojarzy się z niebieskim mundurem. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że ta instytucja to w 20% pracownicy cywilni. Bez nich trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie tak potężnej formacji. Wachlarz wykonywanych przez pracowników cywilnych zajęć w Policji jest bardzo zróżnicowany. Dbają o sprzęt transportowy, zaopatrzenie, obieg dokumentów, kadry, finanse, łączność i obsługę informatyczną. To właśnie pracownicy cywilni, obok policjantek i policjantów, mają istotny wkład we właściwe funkcjonowanie policyjnej formacji. Swoje obowiązki pracownicy cywilni rzetelnie wykonują na co dzień, wspomagając mundurowych. Dzięki ich solidnej i ciężkiej pracy Policja jest postrzegana jako instytucja profesjonalna, nowoczesna i otwarta na potrzeby drugiego człowieka. W większości pracownikami cywilnymi rudzkiego garnizonu Policji są kobiety, one też zajmują stanowiska koordynatorów w komórkach wspomagających kluczowe policyjne piony. Ten trend utrzymuje się od lat w naszym garnizonie, wskazując, że kobiety są dobrymi managerami. Nie bez przyczyny trzema z pięciu rudzkich komisariatów kierują kobiety – Panie Komendant. Jesteśmy jednym z nielicznych garnizonów w województwie, a może i w kraju, gdzie kierownictwo w prawie każdym komisariacie sprawuje kobieta, piastując stanowisko komendanta lub zastępcy.