Tarcza Finansowa PFR wystartowała. Pierwsze uwagi na podstawie regulaminu

Miało upłynąć kilka dni od notyfikacji Komisji Europejskiej, aż ruszy nabór wniosków, i faktycznie tak było. Wszak, 27 kwietnia KE udzieliła notyfikacji programowi Tarczy Finansowej PFR a 29 kwietnia o godzinie 18:00 otwarte zostało przyjmowanie wniosków.
Na blogu ukazał się już jeden artykuł na ten temat Tarcza Finansowa PFR uzyskuje notyfikację KE w którym przytoczone zostały ogólne warunki programu.
Tym razem zwrócę uwagę na kilka dodatkowych, wybranych kwestii, które wydają się dosyć interesujące.
Regulamin Tarczy Finansowej PFR
Przewodniki przewodnikami, ale w tym przypadku najważniejszy jest regulamin. Dotychczas go nie było i można było bazować tylko na przewodnikach po Tarczy Finansowej PFR. Regulamin w końcu się pojawił i radzę się z nim zapoznać, tudzież radzę nie bazować w 100% na treści przewodników.
W istocie chodzi o Regulamin ubiegania się o subwencję z programu rządowego ** Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm”** , który liczy łącznie z załącznikami 65 stron.
Można go pobrać ze strony PFR, ale uwaga, bo trzeba się wczytać, aby go znaleźć. Poniżej podaje jednak link do regulaminu (może nie działać od razu, w razie problemów należy próbować do skutku):
Ministerstwo Finansów informuje, że do weryfikacji wniosku o przyznanie subwencji niezbędne jestzłożenie deklaracji VAT. Dlatego należy o tym pamiętać przed złożeniem wniosku.
Poza tym, na dzień dzisiejszy jedynym miesiącem, który może być brany pod uwagę jest marzec. Z programu Tarczy wynika bowiem, że o wsparcie może ubiegać się podmiot (Mikrofirma lub MŚP), który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
Deklarację VAT-7 składa się do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.
Liczba zatrudnionych na potrzeby ustalenia statusu Mikrofirmy lub MŚP
Dla uznania przedsiębiorcy za Mikrofirmę i MŚP przyjmuje się liczbę pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. Przy czym, pracownikami są w tym przypadku osoby związane z przedsiębiorcą stosunkiem pracy w przeliczeniu na pełne etaty.
Nie uwzględnia się w trakcie ustalania statusu przedsiębiorcy Mikrofirma i MŚP pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
W przedmiotowych obliczeniach Mikrofirma i MŚP nie uwzględnia się także właściciela.
Liczba zatrudnionych na potrzeby ustalania kwoty subwencji dla Mikrofirmy
W tym przypadku, odmiennie do powyższego, za pracowników uznaje się zarówno osoby pozostające w stosunku pracy i zgłoszone do ubezpieczenia społecznego, w przeliczeniu także na pełny wymiar czasu pracy, jak również współpracujące , niezależnie od formy prawnej (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych), które były zgłoszone do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia kwoty subwencji finansowej.
Podobnie jak wyżej w przedmiotowych obliczeniach nie uwzględnia się właściciela.
Liczbę tak określonych pracowników ustala się na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o wypłatę subwencji, lecz nie wyższą niż liczba pracowników:
a) na dzień 31 grudnia 2019 r.
albo
b) na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim.
Zatrudnienie, które stanowi podstawę określenia maksymalnej kwoty subwencji dla Mikrofirmy w żadnym przypadku nie może być wyższe niż 9 pracowników.
Liczba zatrudnionych na potrzeby ustalania kwoty podlegającej zwrotowi dla MŚP
W sytuacji MŚP liczba zatrudnionych nie ma znaczenia dla ustalenia maksymalnej kwoty subwencji. Jest ona natomiast istotna w kontekście ustalania kwoty podlegającej zwrotowi.
W razie utrzymania średniego stanu zatrudnienia na poziomie wyższym niż 100% w okresie12 pełnych miesięcy kalendarzowych od końca miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę złożenia wniosku o udzielenie subwencji, w stosunku do średniego stanu zatrudnienia w 2019 r., obliczanego jako średnia z liczby pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz 30 czerwca 2019 r. będzie można uniknąć dodatkowo zwrotu 25% kwoty subwencji.
Łączenie subwencji z innymi formami pomocy z Tarczy Antykryzysowej
Program Tarczy Finansowej ARP stanowi uzupełnienie dla Tarczy Antykryzysowej. Dlatego też można łączyć pomoce oferowane w ramach obydwu Tarcz, w szczególności ze zwolnieniem ze składek ZUS i świadczeniem postojowym, które nie stanowią pomocy publicznej.
W przypadku natomiast łączenia subwencji z innymi rodzajami wsparcia stanowiącego pomoc publiczną, to należy pamiętać, że łączny limit pomocy uzyskanej z różnych źródeł nie może przekroczyć 800.000 EUR (kwota dotyczy osób nie prowadzących działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury lub produkcji podstawowej produktów rolnych).
Na co można wykorzystać subwencje ?
Każdorazowo na co można wydatkować kwotę subwencji określa umowa zawierana pomiędzy przedsiębiorcą i PFR.
Natomiast z regulaminu wynika, że mogą to być wydatki na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej , w tym:
- wynagrodzeń Pracowników,
- kosztów zakupu towarów i materiałów,
- kosztów usług obcych,
- bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego,
- kosztów najmu (lub innych umów o podobnym charakterze) nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej,
- wszelkich należności o charakterze publicznoprawnym,
- zakupu urządzeń i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże z wyłączeniem przeznaczenia tych środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu;
- przedterminową spłatę kredytów (maksymalnie 25% kwoty subwencji).
Kalkulatory liczenia maksymalnej kwoty subwencji
W poprzednim wpisie wspominałem, że na stronie PFR jest LISTA BANKÓW, które obsługują na zasadach partnerstwa program Tarczy PFR. Niektóre banki w ramach tego udostępniają kalkulatory liczenia maksymalnej kwoty subwencji. Warto z tego skorzystać przed złożeniem wniosku.
Podpisanie umowy z bankiem nie gwarantuje otrzymania subwencji
Samo podpisanie umowy z bankiem, wygenerowanej w bankowości elektronicznej stanowi tylko wstępną, acz pozytywną ocenę spełniania warunków programowych.
Nie gwarantuje to jeszcze przyznania subwencji finansowej, albowiem po podpisaniu umowy bank przekaże wniosek do PFR , który dopiero ostatecznie zdecyduje o otrzymaniu subwencji.
Niemniej zawarcie przez przedsiębiorcę umowy subwencji finansowej jest wymogiem koniecznym dla jej otrzymania.
Zgody i oświadczenia przedsiębiorcy
W Rozdziale V Regulaminu Tarczy Finansowej PFR zawarte są zgody i oświadczenia przedsiębiorcy. Bez mała na 5-u stronach zawarto w 22 osobnych punktach wszelkie zgody i oświadczenia, które akceptuje się przez samo złożenie wniosku. Czyli raz jeszcze wracam do tego, że z owym regulaminem warto się zapoznać.
Odpowiedzialność karna
Niezwykle ważne jest, że warunkiem udzielenia subwencji jest oświadczenie, że wszystkie przedstawione we wniosku informacje oraz złożone tam oświadczenia są zgodne z prawdą oraz że jest się świadomym odpowiedzialności karnej za przedstawienie fałszywych informacji oraz złożenie fałszywych oświadczeń w związku z procesem ubiegania się o subwencje.
Subwencje przyznawane w ramach Tarczy PFR opiewać mogą na dosyć spore kwoty, dlatego nie bagatelizowałbym ww. oświadczeń. Lepiej dokładniej sprawdzić przekazywane informacje i nie składać wniosków na gorąco”, aniżeli później mieć z tego tytułu kłopoty.
Artykuł pochodzi z bloga ( http://tarczadlafirmy.pl/)
Autor: Materiał partnera