Obecne zmiany klimatu, a więc dość ciepłe miesiące jesienno – zimowe sprawiają, że wiele osób korzysta z ekologicznego środka transportu jakim jest rower przez cały rok. Mimo, iż przepisy jasno precyzują jak powinien być wyposażony jednoślad nie wszyscy się do tego stosują. Wynikiem tego jest rosnące zagrożenie na drodze nie tylko dla rowerzysty ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego też w miesiącu listopadzie Straż Miejska w Rudzie Śląskiej rozpoczyna akcję „Bądź widoczny”. Akcja

ma na celu uświadomienie poruszającym się na rowerach jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą jazda jednośladem bez oświetlenia. Funkcjonariusze Straży Miejskiej w trakcie patroli zwracać będą szczególną uwagę na rowerzystów poruszających się po zmroku bez wymaganych świateł. Każdy z patroli będzie miał na wyposażeniu zestaw lampek rowerowych, w które w uzasadnionych przypadkach wyposażą rowerzystę przyłapanego na jeździe bez oświetlenia. Nie będzie go to jednak zwalniało od odpowiedzialności za jazdę bez tego oświetlenia. Obecnie mandat karny za to wykroczenie wynosi 100 zł.

Według statystyk policyjnych w 2018 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 712 wypadkach drogowych, w których zginęło 286 rowerzystów, a rany odniosło 4 259 osób (4 233 kierujących rowerami i 26 pasażerów). W porównaniu do roku ubiegłego zwiększyła się liczba wypadków z udziałem rowerzystów o 500.

O tym w jakie oświetlenie powinien być wyposażony rower mówi Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Obowiązkowe światła na rowerze:

  1. co najmniej jedno światło przednie pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
  2. co najmniej jedno światło tylne odblaskowe barwy czerwonejo kształcie innym niż trójkąt,
  3. co najmniej jedno  światło tylne pozycyjne barwy czerwonej,
  4. kierunkowskazy - jeśli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

Wszystkie światła na rowerze muszą spełniać następujące warunki:

  • oświetlenie pozycyjne (lampki) przednie oraz tylne może być ciągłe lub migające,
  • zarówno światła jak i odblaski oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m,
  • oświetlenie pozycyjne może być zdemontowane jeżeli nie ma obowiązku jego użycia (czyli w dzień i w warunkach dobrej przejrzystości powietrza),
  • musi być zamontowane nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni.

Dodatkowe oświetlenie na rowerze (opcjonalne):

  • światła odblaskowe umieszczone na pedałach (barwy żółtej samochodowej),
  • światło odblaskowe barwy białej z przodu roweru,
  • dowolną ilość odblasków na kołach - ale co najmniej po jednym na każdym kole (barwy żółtej samochodowej),
  • pasek odblaskowy na oponie lub kole.