Wielu początkujących przedsiębiorców zadaje sobie pytanie czy stać ich na marketing internetowy, podczas gdy powinni się zastanawiać się czy stać ich na brak takiej reklamy. Nie posiadanie przemyślanej kampanii reklamowej w Internecie położyło niejeden biznes. Więc, stać Cię na to?

Podstawowym problemem właścicieli biznesu jest zupełna bezradność w zetknięciu z internetowymi narzędziami. Nie wpadną nawet na wpisanie w wyszukiwarce “agencja sem warszawa”, trudno więc wymagać, iż będą w stanie zaplanować jakiekolwiek działania zmierzające do poprawy ich widoczności w sieci web. Co więc im zostaje? Wynajęcie agencji SEM, która zaprojektuje oraz przeprowadzi kompleksową kampanię.

Pozycjonowanie firmy.

Problemem jest także niezrozumienie idei przeprowadzania takich działań. Po co? Pytają przedsiębiorcy. O ile natychmiastowe zwiększenie ruchu poprzez płatne rozwiązania są w stanie zrozumieć, budowanie jednak pozycji w przeglądarce spotyka się z wzruszeniem ramion. To pierwsze od razu przynosi efekty w postaci zwiększonej sprzedaży, natomiast jedynie działa tak długo jak pompujesz pieniądze. Drugie natomiast pozwala na kierowanie ruchu organicznie, nie jest jednak tak widowiskowe jak kampania SEM.

Marketing internetowy, hit czy kit?

SEM a SEO.

Czym się różni jedno od drugiego? SEM to Search Engine Marketing, SEO zaś to Search Engine Optimization. Pierwsze pojęcie to ogół działań marketingowych, w skład których wchodzą między innymi optymalizacja strony www, linki sponsorowane, a także pozycjonowanie strony. SEO zaś to optymalizowanie stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO zawiera się w SEM. Zdaję sobie sprawę z pewnej niejasności tych terminów, często są używane mylnie i zamiennie. Terminologia nie jest jednak najważniejsza jeśli jasno określimy swoje oczekiwania i przedstawimy je specjaliście.

Właśnie, dlaczego od razu sugeruję zatrudnienie specjalisty? Świat marketingu internetowego podlega nieustannym zmianom, mało tego, pewne reguły jego funkcjonowania nie są oczywiste i jasno zdefiniowane. Co to oznacza? By być na bieżąco w szybko zmieniającym się świecie, trzeba poświęcić ogromną ilość godzin, której przedsiębiorca nie ma. Mało tego, prawdopodobnie jego godzina pracy jest więcej warta, więc po co inwestować ten czas, jeśli możemy zatrudnić kogoś kto zrobi to za nas.

Agencja SEO czy freelancer

Kogo zatrudnić do przeprowadzenia naszej kampanii? Nie jest to łatwe pytanie, wiąże się z kilkoma czynnikami, które trzeba przemyśleć.

  1. Cena - prawdopodobnie agencja będzie droższa. Nie zawsze, ale z zasady musi liczyć sobie więcej za tą samą pracę z powodu większych kosztów.

  2. Efekty pracy - w tym przypadku trudno faworyzować którąkolwiek ze stron. Możemy trafić zarówno na dobrą agencję i dobrego wolnego strzelca.

  3. Rozliczalność” - w mojej ocenie jeśli zatrudnimy agencję możemy wymagać nieco więcej jeśli chodzi o rozliczanie efektów pracy. Nad specjalistą prowadzącym naszą kampanię jest jego szef, do którego możemy się zwrócić jeśli będziemy niezadowoleni z przebiegu współpracy. Możemy nawet zmienić obsługującego nas pracownika. W wypadku freelancera, nie mamy żadnej elastyczności, jest tylko on.

  4. Terminowość - podobnie jak w wypadku punktu drugiego, możemy trafić różnie, z mojego doświadczenia skłaniałbym się w kierunki agencji. W wypadku jeśli jeden pracownik będzie miał problem z wyrobieniem się z pracą, jest szansa, że dostanie osobę do pomocy. Freelancer jest skazany na siebie. Oczywiście dobry wolny strzelec potrafi adekwatnie oszacować potrzebny czas.

Odpowiedź na pytanie “kogo zatrudnić?” jest trudna. Wymaga dogłębnych przemyśleń, a także due dilligence gdy znajdziemy potencjalnego kandydata. Problem nie kończy się niestety na ustalenia czy wybieramy freelancera czy agencję. Zostaje jeszcze decyzja kto konkretnie poprowadzi naszą kampanię. Jedno jest pewne, jest to decyzja, którą musimy podjąć. Uwierz mi proszę na słowo, nie stać Cię na brak promocji w Internecie.