Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudzie Śląskiej przyjmuje wnioski o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe.

Refundacji podlega kwota odpowiadająca podatkowi VAT wynikająca z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych w okresie od 01.01.2023 roku do 31.12.2023 roku.

O refundację można się ubiegać po otrzymaniu i opłaceniu faktury za dostarczone paliwo gazowe.

Przez paliwa gazowe rozumie się: gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy, niezależnie od ich przeznaczenia (art. 3 pkt 3a ustawy Prawo Energetyczne).

Wnioskodawcą może być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z otrzymanej faktury za dostarczenie paliw gazowych (tj. osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT).

Refundacja przysługuje jeżeli gospodarstwo domowe wykorzystuje, jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego, urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, które zostały wpisane lub zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do dnia 21.12.2022 roku albo po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB (mowa o urządzeniu uruchomionym po raz pierwszy po tej dacie).

Świadczenie przysługuje po spełnieniu ustawowego kryterium dochodowego wynoszącego:

  • 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
  • 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca.

Gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.

Weryfikacja dochodu:

Wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:

  • w 2021 r. w przypadku wniosku złożonego w okresie od 01.01.2023 r. do 31.07.2023 r.
  • w 2022 r. w przypadku wniosku złożonego w okresie od 01.08.2023 r. do 31.12.2023 r.

Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT a także w przypadku, kiedy zmienił się skład gospodarstwa domowego.

Do wniosku należy załączyć:

  • fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych przez przedsiębiorstwo gazowe,
  • dowód uiszczenia kwoty wynikającej z faktury za gaz.

Wniosek należy złożyć nie później niż do dnia 29.02.2024 roku lub w terminie 30 dni od otrzymania i opłacenia faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

Zgodnie z informacją Ministerstwa Klimatu i Środowiska pierwsze wypłaty refundacji podatku vat za dostarczone paliwa gazowe powinny nastąpić w marcu 2023 r.

Wniosek można złożyć:

  • tradycyjnie (papierowo) w siedzibie MOPS Ruda Śląska ul. Markowej 20 (pok. nr 5) w godzinach pracy Działu Obsługi Klienta, tj.
    • W okresie od 1 sierpnia do 31 sierpnia:
      • poniedziałek i czwartek 8:00-16:30
      • wtorek 8:00-15:00
      • środa i piątek 8:00-13:30
    • W okresie od 1 września do 31 lipca:
      • poniedziałek 8:30-16:30
      • wtorek, środa, czwartek 8:30-15:00
      • piątek 8:30-13:30
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy EPUAP oraz aplikacji mObywatel.

Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap tutejszego Ośrodka załączając plik zawierający wypełniony i podpisany elektronicznie wniosek o refundację podatku VAT.

W przypadku złożenia wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Podpis osobisty to zaawansowany podpis elektroniczny.

Odnośniki do stron rządowych:

Aby złożyć wniosek przez ww. aplikację należy wybrać w niej opcję "Złóż wniosek", a następnie wybrać właściwy wniosek.