Franczyza - biznes na sterydach

Większość osób pracujących na etacie miewa myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej. Zazwyczaj jednak nie podejmują żadnych działań, żeby to zrealizować. Głównymi czynnikami są strach oraz niewiedza. Powszechnie uważa się, że do założenia firmy niezbędny jest wielki nakład finansowy, a budowanie marki trwa latami. Po części jest to prawda, jednak istnieje sposób, który umożliwia ominięcie tych problemów.

Co to jest franczyza?

Franczyza to coraz popularniejszy model działalności. Opiera się ona na wykorzystaniu wiedzy oraz modelu działania już istniejącej firmy. Działalność zakłada się pod szyldem znanej już marki, która oferuje swoją pomoc w rozwoju oraz zapewnia niezbędne informacje.

Na polskim rynku najpopularniejszą franczyzą jest obecnie sieć sklepów Żabka. Aby założyć swoją działalność franczyzową, musimy spełnić warunki współpracy, jakie ustalił franczyzodawca. Warunki te są bardzo różne, jednak praktycznie każda zainteresowana osoba będzie w stanie znaleźć ofertę, która będzie dla niej atrakcyjna.

Współpraca pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą odbywa się na bardzo prostej zasadzie. Franczyzodawca udostępnia wiedzę oraz wypracowaną markę, w zamian za to franczyzobiorca płaci miesięczną opłatę franczyzową, oraz opłaca licencję franczyzową.

logo-franczyza-w-polsce

Model franczyzowy stał się na tyle popularny, że możemy znaleźć oferty dotyczące każdej branży. Od gastronomii poprzez sklepy odzieżowe, każda osoba zainteresowana takim rodzajem współpracy znajdzie interesującą ją niszę.

Zalety franczyzy

Największą zaletą dla początkujących przedsiębiorców jest wsparcie merytoryczne od działającej już na rynku firmy. Pomoc przy planowaniu działalności oraz podczas rozwiązywania problemów.

Dzięki franczyzom możemy również zająć się biznesem, nie mając wielkiego budżetu. Koszty rozpoczęcia działalności w ramach franczyzy zazwyczaj są znacznie niższe niż samodzielne rozpoczynanie analogicznego biznesu.

Otrzymujemy znaną markę. Budowanie rozpoznawalności marki zajmuje dużo czasu. Marketing jest również bardzo kosztowny. Za sprawą rozpoznawalnego logo możemy przyciągać do naszej działalności klientów. Klienci lubią czuć się bezpiecznie, a to zapewnia im właśnie znana marka.

Wady franczyzy

Jednak prowadzenie działalności w ramach franczyzy również ma swoje słabsze strony. Największe wątpliwości wśród potencjalnych franczyzobiorców zawsze budzi kwestia opłat. Niestety jesteśmy zobowiązani do odprowadzania co miesiąc pewnej kwoty. Zależnie od naszej umowy może to być jasno określona kwota lub wartość procentowa.

Franczyzobiorca musi również dostosowywać się do standardów firmy. Nie ma możliwości samodzielnego decydowania o tym, w jaki sposób chce promować swoją działalność. Zazwyczaj każda decyzja dotycząca prowadzonej franczyzy musi być skonsultowana z franczyzodawcą.

Franczyza bywa również pułapką na początkujących przedsiębiorców. Niektórzy twierdzą, że decydując się na biznes franczyzowy, nie będą musieli włożyć w niego dużo pracy, ponieważ dostaną wszystko, co potrzebne. Tak to nie działa, prowadzenie biznesu franczyzowego tak samo, jak prowadzenie każdej innej działalności wymaga zaangażowania oraz ciężkiej pracy.