UM Ruda Śląska: Ruda Śląska z Punktem Obsługi Klientów NFZ
Od 27 kwietnia br. w Rudzie Śląskiej przy ul. Piotra Niedurnego 34 będzie działać Punkt Obsługi Klientów Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Będzie w nim można otrzymać informacje oraz załatwić szereg spraw związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym. To miejsce będzie służyło mieszkańcom, żeby dostęp był jak najlepszy. To idealna lokalizacja, aby taki punkt otworzyć powiedział podczas dzisiejszego otwarcia placówki wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.
- Mieszkańcy cenią możliwość załatwiania spraw na miejscu, w swoim mieście, a dla rudzian ten katalog właśnie znacząco się rozszerza. Warto podkreślić, że punkt NFZ został usytuowany w rejonie, w którym znajduje się szereg innych instytucji, jak Urząd Miasta, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Biuro Terenowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy oddziały banków mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej. Dziękuję za tę decyzję kierownictwu Funduszu, a także senator Dorocie Tobiszowskiej, która bardzo zaangażowała się w pomysł utworzenia rudzkiego punktu NFZ podkreśla.
Punkt Obsługi Klientów Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rudzie Śląskiej zostanie uruchomiony 27 kwietnia br. w budynku przy ul. Niedurnego 34. Staramy się być blisko pacjenta. Placówka jest bardzo dobrze skomunikowana, nieopodal przystanków tramwajowo-autobusowych. Budynek spełnia wszystkie wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Dla klientów przygotowano 3 stanowiska bezpośredniej obsługi, biletomat i system informowania o miejscu w kolejce informuje Piotr Nowak, dyrektor śląskiego oddziału NFZ. - Do dyspozycji jest wygodna, klimatyzowana poczekalnia z kącikiem dla najmłodszych oraz pokój dla matki z dzieckiem. Punkt jest otwarty na potrzeby osób w spektrum autyzmu, wyposażony w odpowiednio wyciszone pomieszczenie dodaje.
- Dziękuję panu dyrektorowi Piotrowi Nowakowi za to, że konsekwentnie realizuje strategię Narodowego Funduszu Zdrowia, zgodnie z którą najważniejszy jest pacjent. Otwarcie takiego fantastycznego punktu jednoznacznie pokazuje, że troszczymy się o tego pacjenta powiedział dziś w Rudzie Śląskiej Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia. Punkt będzie czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00.
Punkty Obsługi Klientów Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ realizują obsługę pacjentów w zakresie:
• udzielania informacji o okresie podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego oraz prawie do świadczeń zdrowotnych w sprawach niewymagających postępowania wyjaśniającego,
• udzielania informacji ogólnych ustnie i pisemnie, m.in. o możliwości załatwienia sprawy oraz statusie sprawy, nowych usługach, przysługujących pacjentom prawach,
• wyjaśniania niezgodności statusu w systemie eWUŚ weryfikacja ubezpieczenia zdrowotnego,
• przyjmowania wniosków oraz wydawania Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz Certyfikatów Tymczasowo zastępujących EKUZ,
• potwierdzania zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne: przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
• przyjmowania skierowań na leczenie uzdrowiskowe,
• zawierania umów obejmujących dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym,
• przyjmowania interwencji świadczeniobiorców oraz skarg i wniosków w formie pisemnej,
• promowania i informowania na temat Internetowego Konta Pacjenta, Profilu Zaufanego oraz aplikacji e-zdrowie,
• przyjmowania wniosków i spraw wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przekazywania do właściwych komórek Śląskiego OW NFZ: w sprawach ustalenia prawa do świadczeń i objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, wniosków o akceptację transportu medycznego w POZ, wniosków związanych z ubezpieczeniem dobrowolnym, w sprawach informacji o udzielonych świadczeniach, nieprawidłowości ujawnionych na podstawie danych zamieszczonych w Internetowym Koncie Pacjenta,
• przyjmowania wniosków/spraw związanych z realizacją przepisów o koordynacji i opieką transgraniczną i przekazywanie ich do rozpatrzenia do właściwej komórki.
Dodatkowo rudzka placówka jest jednym z POK, w których można potwierdzić profil zaufany.
Punkt w Rudzie Śląskiej jest 16. POK Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Pozostałe zlokalizowane są w: Bytomiu, Chorzowie, Cieszynie, Dąbrowie Górniczej, Jastrzębiu-Zdroju, Kłobucku, Lublińcu, Myszkowie, Raciborzu, Sosnowcu, Tarnowskich Górach, Tychach, Zabrzu, Zawierciu i Żywcu.
Śląski OW NFZ ma też cztery delegatury: w Bielsku-Białej, Częstochowie, Piekarach Śląskich i Rybniku. Delegatury realizują następujące zadania w zakresie obsługi klientów:
• ustalanie okresu podlegania obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego i prawa do świadczeń,
• udzielanie informacji ogólnych ustnie i pisemnie, m.in. o możliwości załatwienia sprawy oraz statusie sprawy, nowych usługach, przysługujących pacjentom prawach,
• wyjaśnianie niezgodności statusu w systemie eWUŚ weryfikacji ubezpieczenia zdrowotnego,
• zawieranie umów o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym,
• wydawanie Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz Certyfikatów Tymczasowo zastępujących EKUZ,
• przyjmowanie i sprawdzanie pod względem formalnym wniosków o zwrot poniesionych kosztów leczenia w UE/EFTA,
• potwierdzanie zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
• przyjmowanie i rejestracja skierowań na leczenie uzdrowiskowe i rehabilitację uzdrowiskową,
• potwierdzanie Profilu Zaufanego,
• przyjmowanie interwencji świadczeniobiorców oraz skarg i wniosków w formie pisemnej,
• informowanie na temat Internetowego Konta Pacjenta, Profilu Zaufanego, potwierdzanie w imieniu NFZ Profilu Zaufanego oraz aplikacji związanych z e-zdrowiem,
• obsługa stanowisk profilaktyki i promocji zdrowia,
• przyjmowanie wniosków i spraw wymagających przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przekazywania do właściwych komórek Śląskiego OW NFZ: w sprawach ustalenia prawa do świadczeń i objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, wniosków o akceptację transportu medycznego w POZ, wniosków związanych z ubezpieczeniem dobrowolnym, w sprawach informacji o udzielonych świadczeniach, nieprawidłowości ujawnionych na podstawie danych zamieszczonych w Internetowym Koncie Pacjenta.
Sala Obsługi Klientów działa także w siedzibie głównej Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach przy. ul. Stanisława Kossutha 13.
Obecnie działalność sal obsługi klientów w Punktach Obsługi Klientów, w delegaturach oraz w siedzibie głównej prowadzona jest w pełnym zakresie.
Urząd Miasta Ruda Śląska,
rudaslaska.pl/ruda-slaska/aktualnosci/2022/04/26/ruda-slaska-z-punktem-obslugi-klientow-nfz/
Autor: krystian